Saturday, July 30, 2011

Ranjau Kehidupan

Setiap seorang dari kita ni akan menemui pelbagai liku kehidupan..tp apapun...kita byk diberi dgn dua pilihan yg bleh di simplifikasikn sebagai jalan benar(betul) dan jalan salah(xbetul).. kita sering membuat kesilapan semasa memilih jalan ini.. kdg2 kala kita sendiri xperasan jalan yg kita ambil itu benar atau salah.

Jalan salah adalah jalan shortcut yg kita ambil utk mencapai tujuan ni. tp dgn ambilnya jalan ini, kita mungkin akn byk menimbulkn kesulitan di kemudian hari. cthnya yg sering kita nmpk dgn mencuri. mencuri mmg jalan singkat yg boleh diambil bila ketiadaan wang tp kita akan jd buruan pelbagai pihak yg akan menjatuhkn kita mungkin juga kita akan terbunuh umpama mati katak jew...

Jalan benar pula adalah jalan long cut. jalan ini pjg dan sukar utk kita lalui;penuh semak dan duri mungkin juga binatang buas yg akan sentiasa menghalang laluan kita bg menyusahkn kita mencapai kejayaan. cthnya: ada sesetengah org ygg bekerja. dia memulakan kerja dari pangkat paling rendah sehinggakan satu masa tu, dia berjaya menjadi bos bg sesuatu syarikat. tp masa dan liku yg dia lalui sgt la susah..

Mana satu pilihan anda...fikirkn...
tetiba teringat sjak ni
p/s: pilihla jalan yg sesuai..jgn pikir nk amik shortcut je..

2 comments:

ayanuts said...

he..he..ingt lagi poem ni dlm literiture :)

Muhaimin said...

tu la...inilah poew yg sntiasa aku ingat tau... sbb poem ni mengenai jalan yg kita lalui spjg kehidupan