Wednesday, June 27, 2012

Praktikal aka Latihan Industri

Satu semester telah dilalui dgn jayanya. Semasa sem tu berjalan, kami dikehendaki mencari tmpt utk menjalani Latihan Industri (LI). Di sini, sy telah pergi ke pelbagai industri untuk mendapatkan tempat bg sy menjalani LI. Malangnya, kebanyakan company, hny mengambil 3-6 bln tempoh utk seorg trainee. U sy plak hny bg 2 bulan 2 minggu. Mmg best dan pelik sgt. hehehe.. Tp xpe, sy telah menghantar resume ke salah satu syarikat berdekatan dgn Taman Tasik Utama iaitu Muehlbauer Technologies. Setelah tunggu beberapa ketika dan fikir antara dapat atau x, Saya dan rakan2 dipanggil utk interview. Sy sendiri di interview oleh En. Luqman selaku ketua di Assembly Department. Akhirnya, sy sndiri sudah hampir berputus asa, sy diterima sbg trainee di syarikat itu.

So, skg, bermulah kerjaya Latihan Industri di syarikat German itu. Hampir kesemua dlm German. Org pun ada gak org German. Best woo...diorang tegas dan pantas. Kalah org kita. Tp itu bukan cerita di sini yer. Sy just nk ckp flow je. Minggu pertama ni briefing dan lawatan dlm kilang shj. Tgk kerja-kerja yg dilakukan, mmg staf lain ada kemahiran tersendiri. Seronok bila dpt kembali ke dalam sektor industri. Rindu sgt rasanya. Lupa plak, company ni wat machine manufacturing. Maaf, gmbr xbleh didedahkan. Klu anda ingin, boleh google dan dptkn maklumat company ni dari internet yer. hehehhe... Ibu pejabat di German. Sesiapa yg ingin ke sana, boleh apply kerja di syarikat ini. Apa yg pnting, kekemasan dlm membuat kerja dan disiplin diri.

maaf, sy hensem.
Gambar di atas semasa dlm training room di mana kami dibriefing. Itula uniform kami. Di sini, kami semua adalah technician dan engineer. Tiada operator disebabkan kami 'manufacturing' mesin dan bukan lah membuat end user product. Itu sahaja buat masa ni... Assalamualaikum

3 comments:

ayanuts said...

wwaaahhhhh..bestnya amin :) gud luck for ur practical :)

Muhaimin said...

boleh la best...tp yg xbestnyer...no hp or pict allowed.. so..xdpt nk tunjukkn apa aku wat kat sana...huhuh

Unknown said...

Salam. Boleh emailkan sedikit pengalaman di sana, saya juga masih berhasrat mencri company German untuk membuat Latihan Industri.
caro_kann91z@yahoo.com